Pinsamt skitsnack

Anledningen till mina tarmbesvär (IBS) (dåliga magen igår natt) är en funktionsrubbning, tror man. Inte ens läkarna och forskarna vet med säkerhet. Det finns ingen medicin som botar. Precis som vid de flesta sjukdomar blir jag ibland, men inte alltid, sämre av stress. Men stress är INTE orsaken. Det är mycket viktigt att veta då jag ständigt stöter på åsikter om att jag ska lugna ner mig, sluta oroa mig, gå till psykolog, skaffa lugnande mediciner osv. Jag kan vara dålig i magen när jag är hur lugn som helst och de där kommentarerna från folk som tror sig veta stressar mig mer än något annat.

Maten spelar roll. Men, periodvis kan jag äta precis vad som helst utan att bli dålig och ibland kan jag inte äta någonting alls, i vissa fall inte ens dricka vatten, utan att bli dålig. Magen mår bäst när jag struntar helt i att äta.

Nu kommer det pinsamma skitsnacket. 

Mina symtom på IBS är ovanligt besvärliga och jag har därför sedan flera år 25% sjukersättning (sjukpension). Jag får oftast väldigt akuta diarréer. Från noll till hundra på en sekund, om ni förstår, periodvis flera gånger om dagen. Varje dag som jag jobbar äter jag stoppande medel för att förebygga eller stoppa problemet, den senaste tiden 5-6 gånger per dag. Det sätter sig på psyket att hela tiden vara beredd på att springa på toa, så ibland tar jag medicinen i onödan, vid minsta knorr från magen. Jag vet ju aldrig när den menar allvar eller inte. Detta leder till att det till slut slår över och blir tvärstopp i flera dagar och det i sin tur leder till att jag måste ta laxerande medel när jag är ledig (vilket egentligen är förödande för tarmen). Om jag hinner. För ibland "går proppen" plötsligt ändå bara utan förvarning. Om det inträffar när jag jobbar eller gör något annat utanför hemmet betyder det att jag måste ta stoppande medel igen. Ja ni förstår kanske. Jag kommer spricka en vacker dag.

Nu vill arbetsförmedlingen att jag ska marknadsföra mig som en person de får lönebidrag för att anställa. Jag ska alltså berätta för alla chefer jag träffar att de kan få mig nästan gratis, eller till halva priset eller så, på villkoret att jag kanske inte jobbar med så många jättesmå barn (får inte lyfta tungt pga stelopererad rygg), helst har ett schema där dagarna är korta och jag inte behöver vara ensam någon längre stund med barnen. Det optimala vore även att jag är ledig en dag mitt i veckan. För att rent ut sagt vara hemma och skita. Haha. Hur närmar man sig en arbetsgivare med den informationen? Lycka till, säger jag till mig själv.

Varför jag berättar det här i bloggen? Ja, jag ville helt enkelt, för min egen skull, summera hur jag faktiskt har det, nu när jag jobbat ganska mycket ett tag. Jag vill visa mig själv att det kanske inte är så konstigt att jag är helt slut de dagar jag är ledig. Och så tänkte jag att andra med liknande besvär (som googlar på IBS eller colon irritabile) kanske vill läsa.

Ja så var det med den saken. Ursäkta om det blev för närgånget. Jag blir inte generad av att prata om sånt här, men jag vet att andra kan ta illa upp när jag gör det.

Kommentarer
Postat av: LiLo

Tycker det är bra att du gör det. Vi som har "bra" magar, kan behöva försöka förstå.

Min son håller just på att utreda sin, har ingen aning om vad de kan hitta, men det är oroligt tills det är färdigt.

Skita är ändå en ganska vanlig företeelse bland oss som äter!

Ha det gott

2011-10-20 @ 10:43:52
URL: http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se
Postat av: HomoErotis

Hoppas din dag blir förgylld, trots IBS. Ha det bäst.



Min Fotoblogg: http://homoerotis.blogspot.com

2011-10-20 @ 10:56:31
URL: http://nattstad.se/Homo.Erotis
Postat av: Patrik

För den som har problemet är det iaf ingen skitsak... Finns väl knappast något värre än akut diarré när situationen inte tillåter det? Jag hade själv liknade problem för en massa år sedan... fast för mig berodde det nog mer på laktosintollerans eller något i den stilen, om nu det kan gå över. för idag gör jag av med 3 dl mjölk om dagen typ...



Det finns nog rätt många som vill anställa till "halva priset" eller "nästan gratis". Nackdelen är nog att det är lätt att man blir utnyttjad och får nåt skitjobb när man ändå inte kostar något.



Sen beror det väl på om det innebär "riktig" lön för dig? Är inte så insatt i de där reglerna som nog ändras mest hela tiden. Men ibland är det väl så att man får en skitlön som motsvarar a-kassa när man går på bidragsfinansierat jobb?

2011-10-20 @ 11:12:16
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: Gun

Patrik: Det finns flera varianter av stöd från AF beroende på orsaken till att man behöver stöd, men som anställd med lönebidrag har man full lön som vilken anställd som helst. Det är arbetsgivaren som får stödet (pengarna) från AF. Det görs en bedömning av besvären som avgör hur stor andel av lönen AF betalar. Enligt min handläggare tjänar staten oavsett på att betala ut bidraget eftersom man får en person i arbete.

2011-10-20 @ 11:33:21
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Robert

Låter jättejobbigt. Hoppas på något sätt att det går att få ordning på. :)



2011-10-20 @ 11:50:35
Postat av: Gun

Robert: Tack, det hoppas jag också, men just nu är det värre än någonsin.

2011-10-20 @ 12:17:11
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: ida

Det låter som att arbetsfömedlingen hos dig är lika bra som hos oss alltså..

Jag tycker att det är sjukt hur människor med "osynliga" sjukdomar blir placerade i ett fack, mamma har samma problem, fast med leder etc. De vill göra samma på arbetsförmedlingen med henne som med dig. Jag fasar för den dagen jag får samma problem som mamma för jag vet hur mycket man måste försvara sig och kämpa.



Summan av kardemumman, stå på dig Gun :)

2011-10-20 @ 12:42:21
URL: http://chavita.blogg.se/
Postat av: Gun

Ida: Tack! Jag förstår vad du menar, men jag är faktiskt nöjd med min handläggare på FK och tycker det är bra om jag blir anställd med lönebidrag. Det ger ju mig chansen att bli anställd på mina villkor utan alltför samvete för att jag har besvär. Bara det att det är svårt att lägga fram problematiken för en eventuell arbetsgivare på ett bra sätt.

2011-10-20 @ 12:49:27
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Diana

Jag vet inte hur du har det, men jag vet hur det är att ha en "fucked up" mage. Jag trodde förstoppningen kanske berodde på bråcket, men det trodde inte dr. Och hon tog testar för att se om jag var allergisk mot något, men just det hon tog reagerade jag inte på. Stillasittande liv kan jag inte heller skylla på, nu när jag gått en massa så har inte magen kommit igång...

Kram på dig! Vi får skitsnacka ihop. :)

2011-10-20 @ 13:22:23
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Krönikören

Inte pinsamt däremot bra att berätta hur du har det. Kanske flera känner igen sig. Det låter i alla fall jättejobbigt och jag förstår att det är tufft att marknadsföra sig själv under de förutsättningarna.



"Tyvärr, jag kan inte tacka ja till jobbet. Muggen ligger för långt bort."



Roligare kan man ju tänka sig.

2011-10-20 @ 15:26:11
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: Svorskan

Så otroligt jobbigt och det påverkar ju inte bara din jobbsituation, men hela livet i alla lägen. Min praktiska hjärnhalva tar över här.. Om du i lugn och ro hemma sammanställer en liten text om hur din sjukdom artar sig, så kanske du kan ha kopia av den som du lämnar till den arbetsgivaren du söker arbete hos OM du känner för det när du sitter där? Då behöver du inte oroa dig för att inte säga det på rätt sätt och samtidig är du säker på att du får med dig allt och får förklarat det rätt?

Sv: Jag kanske kommer tillräckligt "nära dig" för att vi skall kunna träffas. Jag mejlar när jag vet mer, OM det blir så.

2011-10-20 @ 16:37:40
URL: http://svorskan.se
Postat av: Ama de casa

Oj vad jobbigt. Har ju varit utsatt för "knipsjukan" under utlandsvistelser med lite mysko mat. Att ha det så hela tiden (nästan) måste vara väldigt påfrestande.



Hoppas dom hittar nåt som kan hjälpa dig och andra i samma situation.

Kram!

2011-10-20 @ 21:25:53
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Beate

Tycker att du är modig, rakt på sak och ärlig att du skriver om din sjukdom. Eloge Gun!!! Tänk så lite man ändå vet trots att man har "känt" varandra - blog-wise - i flera år.

Har en kollega som också har IBS, fast jag visste inte vad det innebar. Hon nämnde det bara någon gång.

Måste säga att du verkligen lever med sjukdomen på allra bästa vis - ja det jag har läst på bloggen och när vi träffades.

Å vad gäller en potentiell arbetsgivare - höll på att säga skit i det - men det passar inte här nu.

Personligen skulle jag inte nämna sjukdomens "beteende", utan bara "ansöka" om jobb med 4-dagars arbetsvecka eller tider som passar dig.

Gun: det ordnar sig!!!

2011-10-20 @ 21:40:03
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Anna

Oh, förstår precis!



Har likadant själv!



Vissa perioder / dagar, kan man äta vad som helst.

Och nästa så sitter man på toa i 1 timme, för en gurkskiva!



Det värsta är om man är någonstans och magen kniper till och det inte finns ngn toa i närheten.



// Kram



2011-10-21 @ 16:46:30
URL: http://annalundberg.org
Postat av: Fru Gårman

Det är kanon att du pratar öppet om det!

2011-10-21 @ 19:52:19
URL: http://frugarman.blogspot.com
Postat av: TLO

Låter inget vidare, men det verkar ändå som du har en viss distans och ser "det positiva" i det. Tufft gjort! : )

2011-10-22 @ 21:13:45
URL: http://frihetensvindlar.blogspot.com
Postat av: snigelpicka

Jag har också IBS, vad de tror iallafall. Det är en trist diagnos för det finns ju inget bra botemedel.. måste prova mig fram. Den är tack och lov betydligt mindre besvärlig än du beskriver här, det låter inge kul alls :-(

2011-10-24 @ 12:36:33
URL: http://snigelpicka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0