Lite snö är inte hela världen

Åkte till stan en sväng idag.


Det hade kommit något skit på marken som jag gjorde mitt bästa för att ignorera.

Änderna njöt i solen.

Och vi njöt av en fika.

Men det jag egentligen ville berätta är att jag faktiskt, innerst inne, skiter i den där snön som kom lite retfullt. Man måste bara inse hur bra vi har det här i trygga Sverige.

Genom praktiken i butiken har jag lärt känna en jättefin japanska, vars släktingar i Japan turligt nog klarat sig undan katastrofen. Inte alla hennes vänner har haft samma tur, tyvärr. Häromdagen hade vi en tyst minut för offren och för landet i kris. Det känns så nära när man har kontakt med någon som är direkt berörd.

Nu har hon och hennes vänner inlett ett samarbete med Röda korset och Rädda barnen och startat en insamling till förmån för offren. Som tack till alla som skänker pengar har de vikt massor med pyttesmå, ursöta origamifigurer (ni kan se en i länken ovan) med material sponsrat av butiken. De försynta japanskorna bad inte om sponsring, utan ville köpa materialet, när en av de andra anställda ryckte in, ringde chefen och ordnade så de fick det gratis. Inte mer än rätt kan man tycka, men själva säger de sig vara överväldigade av den medkänsla och det stöd de får av svenskar.

"Rädda barnen i Japan" hörde vi en liten pojke ropa på stan. Vi stoppade pengar i en av bössorna, och möttes av stor tacksamhet. Någon origamifigur kunde vi inte få, de var slut. Men det är ju bra! Det måste betyda att många skänkt pengar.


Sedan åkte vi hem. Solen värmde från en klarblå himmel, och nästan all snö som föll igår hade smält.

Kommentarer
Postat av: Britt

De har ju också fått snö i Japan och i jordbävningsområdena är det nog en pina med all snö och kyla...utan mat och vatten, utan bostad och bränsle. Det kanske finns de som fryser ihjäl tillråga på allt. Känns fruktansvärt att tänka på det och på hur lång tid det kommer ta för dem att få ordning på allt trots all hjälp de kan få och trots att det är ett rikt välutvecklat land. Se bara hur lång tid det tagit i New Orleans efter Katrina.

2011-03-19 @ 23:56:35
URL: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: Gun

Britt: Ja, det är svårt att föreställa sig hur det är där nu, men lätt att förstå att det kommer att ta väldigt lång tid att få någon ordning igen. Så typiskt att det är så kallt där nu också, ungefär som här i Sverige, tydligen. Och till råga på allt vet vi ännu inte hur det går med kärnkraftverket..

2011-03-20 @ 00:08:40
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Beate

Nu blir jag tårögd igen. Jag känner ju också några japaner och jag förstår ditt inlägg precis. Å samtidigt är jag så himla arg på att all jävlar nyhetsrapportering koncenterar sig på jävlar Libyen. Förlåt - svär sällan - men herregud, vilken prioritet. Ska inte Gadaffi-land hellre bli parkeringsplats än att de stackars japanerna ska dö av att dricka mjölk, äta spenat eller vad som helst som är raioaktivt. Fy f*n vad jag är arg just nu.. men tackar för att ditt inlägg påminde mig om vad som är prioritet nummer ett. Tack Gun!!!

2011-03-20 @ 00:14:03
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Gun

Beate: Inte vill du på riktigt att Libyen ska bli parkeringsplats? Det kan jag inte tänka mig.;) Det finns ju vanliga, fredliga människor där också, som bara vill ha sin frihet. Det är ju därför det blivit uppror mot dåren Gadaffi.

Men jag förstår att du är upprörd och orolig, eftersom du har vänner i japan. Kram!

2011-03-20 @ 00:38:32
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ellis

Så hemskt allt det där.. Man vet inte vad man skall säga eller göra härifrån heller.



Jag känner faktiskt ingen japansk.. Mina sushi peeps är från thailand har jag för mig - de har iallafall ni läsare påstått så jag antar de med :O



Lät ändå som en mysig dag och ingen halka !

2011-03-20 @ 02:46:47
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Vad bra att de inte hann köpa, att affärsbiträdet kom på att de borde sponsras och vad bra att det gick genom. Jag har tänkt på att det japanska folket är ett stolt och samtidigt ödmjukt folkslag och det märks så väl, tycker jag. Samtidigt är det egenskaper som både myndigheterna i Japan och även omvärlden skall akta sig för att utnyttja. Därför känner jag att jag kanske inte borde säga så om de just nu, även om det är menat som ett stort komplimang. De SKALL inte "stå ut" nu. De måste skrika högt så att ALLA hjälper så snabbt som det bara går. De har RÄTT att skrika högt. Jag försöker föreställa mig hur de har det, men det är så fruktansvärt att det är svårt.



God morgon!

2011-03-20 @ 06:25:26
URL: http://svorskan.se
Postat av: Ama de casa

Alla ens egna "världsproblem" blir så otroligt små när man tänker på Japan (och andra ställen med, för den delen)

Kram och gomorron!

2011-03-20 @ 08:12:28
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Malin

Det är så hemskt att det är svårt att sätta ord på det.. :(

2011-03-20 @ 08:20:31
URL: http://dahlian.blogg.se/
Postat av: Freedomtravel

Visst har vi det bra här! Småsaker som vi klagar över är så futtiga. Bra att få perspektiv på det ibland. Fruktansvärd situation i Japan. Jag känner ingen där, men på nåt sätt känns det nära ändå. Världen har blivit så globaliserad. Ingenting är sådär långt bort längre som det var förr...

2011-03-20 @ 10:14:44
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Nattyxne

Japan har funnits väldigt mycket i mina tankar hela veckan. Och Libyen. Det är en omvälvande tid just nu...

2011-03-20 @ 15:49:57
URL: http://kasdunochbaldrian.blogspot.com/
Postat av: Janne

Du har ingen adress så man kan skänka pengar online till deras konto?

2011-03-22 @ 08:11:33
Postat av: Gun

Janne: Deras grupp heter "Pray for Japan Uppsala" och de finns på facebook, men jag hittar inget om något konto.

De fick i alla fall ihop över 78000 kr i sina bössor i helgen.

2011-03-22 @ 09:01:52
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0