Antiallthumör

Jag fortsätter vara trött och oinspirerad. Känner mig urlakad. Och är på ett konstigt humör:

Mumannen: Jag tycker vi ska äta något enkelt och gott idag.
Jag: Jag vill hellre äta nåt svårt och äckligt.

Ja, sånt humör är jag på.

Melodifestivalen igår. Låten som vann var inte den jag röstade på, men om nu de flesta gillade den bäst, så var det väl rätt då. Jag tycker det är löjligt att ha en utländsk jury. Jag vet att många inte håller med mig, men jag tycker att vi ska fortsätta rösta på de låtar vi gillar bäst istället för att försöka lista ut vilken låt som har chans att vinna eurovision. Det är bara underhållning det handlar om. Inte så viktigt. Själv gillade jag Nicke Borg och Swingfly, men skulle aldrig köpa en skiva med någon av dem. Jag gillar melodifestivalen för showen, tävlingsmomentet och hela grejen, men det är inte ofta jag hör en låt som jag verkligen älskar där.

En grej som jag egentligen bara skrattar åt är alla som tycker att vi ska "lägga ner skiten". Skulle svt lägga ner sin största succé som har runt 3 miljoner tittare varje vecka? Det vore ju ganska korkat av dem..

Jag är irriterad på en annan sak också. Jag som gillar Kommunal, anser att de gör mycket bra och har haft stor hjälp och nytta av dem flera gånger, är ändå arg på dem nu. För deras kampanj om "rätten" att ha sina barn längre dagar på förskolan. Det är tydligen "synd om" föräldrar som "känner press" att hämta tidigt.

Vem tänker på barnen i det här fallet? Inte Kommunal i alla fall. Jag har jobbat väldigt länge med barn och har sett många små som varit extremt trötta av sina långa dagar på förskolan, och unnar alla att ha föräldrar som försöker korta ner dem ibland. Att det sen inte är alla förunnat att kunna välja är en annan sak. Och personalen gör allt för att barnen ska må bra och ha kul, så oroa er inte för det, men fortsätt försöka korta barnens dagar, både för deras och er egen skull, ni som kan, det tycker jag är jättebra. (Update: Bra krönika angående kommunals kampanj)

Nä, nu får jag sluta gnälla, det finns värre saker. Läser och ser på tv hela tiden om det ofattbara i Japan, lider med dem, tänker på min jobbarkompis som är därifrån, och hoppas att hennes familj och vänner inte är drabbade.

Kommentarer
Postat av: Patrik

Läste också nyss det där med Kommunal och att hämta på dagis. Det enda jag kan tänka mig är att dom kör en retoriskt utformad kampanj för att höja arbetsmotivationen bland sina medlemmar genom att ge dem dåligt samvete för att dom skulle hämta barnen för tidigt. Det är ju riktigt bra om man kan hämta barnen tidigt. Nu har jag inga barn, men om jag hade så skulle dom nog bli hämtade senast klockan två varje dag. En stor del av meningen med att ha familj lär väl vara att hitta tid att umgås och träffa varandra även mitt i veckan. Att hämta barn sent, stoppa i dom mat och sen lägga dem kan inte vara bästa alternativet.

2011-03-13 @ 17:03:01
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: Nattyxne

Kram på dig!

Håller med om mellon, klart den måste få finnas. Jag tittar inte själv men missunnar såklart inte nån annan som tycker det är roligt. Det är bara lite jobbigt att man blir så totalt överöst av mellomedia i flera månader så att det är svårt att komma undan även när man inte är intresserad. Men i år försvann det ju lite i all rapportering från Japankatastrofen, hemskt förstås men skönt... ;-)

2011-03-13 @ 17:05:33
URL: http://kasdunochbaldrian.blogspot.com/
Postat av: Thakock

Nee, bättre dom umgås med barnen. Varför ska dom vara hemifrån så länge...Dom kan ju korta ner sina egna dagar. =/



sv: Hahhah eller hur ;D

2011-03-13 @ 17:18:26
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Diana

Är det det som deras kampanj går ut på? Oj. Jag trodde den handlade om bättre tider på förskolan så att skiftarbetande föräldrar kan få hjälp med. I helsingborg har vi bara ett "nattdagis" som har öppet kvällar och nätter, helt galet med tanke på hur många som jobbar skift.

2011-03-13 @ 17:36:14
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Gun

Diana: "Alla andra hämtar tidigt" skriver de i kampanjen. Det är alltså synd om föräldrar som känner press, och det påstås att det är status att hämta tidigt.

Det med skiftarbete håller jag dock med om, här finns ingen nattöppen förskola vad jag vet, och det är ju dåligt.

2011-03-13 @ 18:02:26
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Jess

Jag gillar Mello men är inte säker på att jag skulle köpa någon artists skiva (kanske Brolle), jag köpte Mello-skivan och är nöjd med den ett tag.

Lägger mig inte i debatten om förskola utan hoppas att folk inte lämnar sina barn där alltför länge.

Angående Japan...tankarna finns hela tiden...

2011-03-13 @ 18:36:26
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Beate

1. Japp, du är då verkligen på pisshumör som jag brukar säga. Hoppas det går över - inte minst för din egen skull. Även om jag skrattade gott åt ditt svar till Mumannen. Rapp i käften är du iaf fortfarande;-)

2. Då jag inte har några barn så lägger jag mig inte i - egoist som jag är.

3. Mellons final har jag inte ens sett - så intresserad är jag. Missade chansen att förbättra min allmänblidning igen.

2011-03-13 @ 18:47:40
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Jag höll på Playtones och Moniker, men inte hjälpte det. Dom får för allt i världen inte lägga ner skiten! Jag älskar't!

:-)

2011-03-13 @ 19:08:32
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Beate

Glömde ju att kommentera Japan. Katastrofen som är nästan surrealistik har förstörd min helg totalt, och då är jag inte ens drabbat. Pratade med min kompis ikväll. Hennes dotter, vänner och famlij bor i Tokyo, de mår bra. Endast materiella skasor. Telefonen funkar fortfarande inte men e-mejl funkar. Mejlade till en annan japansk kompis igår, han har inte svarat än.

Å om man tänker på faran med raktorerna i kärnkraftverken så blir man bara mörkrädd - Japan är ju världens mest teknologiskt utveckla land - å ändå händer det.

Du har nog rätt - vi slutar gnälla ett tag...

2011-03-13 @ 19:11:57
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Svorskan

Njaaa, jag har upplevt att ha dottern på två olika dagis, det ena där de nästan tjatade om att man skulle hämta så fort som möjligt och det andra där de sa "Varför handlar du inte innan du hämtar henne?". Det var som natt och dag. Om man är väldigt stressad kan det vara skönt att göra ett nödvändigt ärende först, men i dag kan jag också se att jag hade kunnat låtit bli att stressa och hunnit med lika mycket ändå.



Om Kommunal jobbar för att föräldrar inte skall känna sig stressade, men att föräldrar ändå försöker att korta dagarna så mycket som möjligt, så tycker jag det är bra för det kan skapa inre lugn. Egentligen borde jag inte uttala mig, min erfarenhet var inte långvarig och bara med ett barn. Dessutom är det ju hundra år sen.



Låten som vann är otroligt tråkig. Jag gillade I´m in love, men dotterns säger att den också är tråkig. :D



Ibland är man på konstigt humör, men jag hoppas det snart går över. Det är jobbigt att ha det så. KRAM

2011-03-13 @ 19:16:37
URL: http://svorskan.se
Postat av: Selma

Visst är det bra med kortare dagar men stress och dåligt samvete kan nog vara värre än en timme mer på dagis.

2011-03-13 @ 19:23:06
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Karin

Såna där dagar har man ibland. :D

Själv är jag också helt sjukt trött, men på ganska snällt humör i alla fall.

2011-03-13 @ 19:30:35
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Gun

Svorskan: Jag gillar inte kommunals barnsyn. De tycker att alla ska jobba heltid och verkar anse att barn mår bättre av att vara på förskola än att vara hemma. Jag tycker det är bättre att skapa möjlighet för alla att gå ner i arbetstid (både män och kvinnor) för att få umgås mer med sina barn.

2011-03-13 @ 19:34:46
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Krönikören

Måste säga att du skriver bra när du är på det humöret, även fast det kanske inte är vad du vill höra.



Jag har till precis nyligen haft barn på förskolan och vet att många föräldrar känner sig pressade av att vara bland de sista som hämtar. Å andra sidan vet jag också att de hade haft råd att korta sin arbetstid, fast arbetsgivarna kanske inte hade blivit glada. Men, småbarnsföräldrar har faktiskt rätt till förkortad arbetstid. Barnen har i många fall ganska mycket längre "arbetstid" än föräldrarna. Alla vill väl umgås med sina barn? Men alla har inte samma förutsättning att kunna göra det.



Läget i Japan är skrämmande. Hoppas verkligen att det inte blir ett vulkanutbrott också.

2011-03-13 @ 20:06:26
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: Svorskan

Sv: Att vilja att alla skall jobba full tid är inte rätt, jag håller med. Egentligen hade jag tyckt det var bra om vi omvärderade ALLT när det gäller våra krav på levnadsstandars, så att vi kunde dra ner på tempot lite och leva MEDAN vi gör saker och inte efteråt. Jag hade turen att jobba 80% hela tiden när dottern var liten, den minskningen med 20% tyckte jag att gjorde mycket.



Usch, såg nästan precis på nyheterna. Det är fruktansvärt vad som har hänt, men det är också fasansfullt att tänka på skadade människor som inte får hjälp eller inte får mat och tak över huvudet. Jag förstår inte hur hjälpinsatser kan hinna med att hjälpa så många och det tror jag inte de kan heller. Och kärnkraftverken är en historia för sig, hur mycket skada det blir utav det får vi nog först veta vidden av om typ 20 år. Ingen myndighet i världen hade vågat vara ärliga om sånt, det skapar ju ännu mer kaos. Hoppas att strålningen inte är värre än de säger.



Nää, nu släcker jag både tv och dator och lägger mig i sängen och läser. Hoppas du sover gott sen! KRAM

2011-03-13 @ 20:23:33
URL: http://svorskan.se
Postat av: Svorskan

Sv: Hahaha! Jo, ni skall få se bordet, men det måste torka 3 dagar innan man använder det. Det får stå mer "till sin rätt" innan jag fotar. Nu står det på tidningspapper. ;) (Jag gillar det skarpt och nu ser det mer ut som ett matrumsbord än ett köksbord.)

2011-03-13 @ 20:25:50
URL: http://svorskan.se
Postat av: Britt

Den som har barnen kortast tid på förskolan vinner. På vår förskola är det status att kunna ha barnen bara några timmar per dag. Vi har, på den förskolan jag arbetar på, inget problem med att barnen har långa dagar...men så har våra barns föräldrar råd att gå ner i tid. Vi stänger 5 och redan 16.30 har de flesta barn på den 5 avdelningar stora förskolan gått hem.

Postat av: Britt

Oj glömde ändra URL. Har ju bytt blogg och bloggar på Blogger.

2011-03-13 @ 21:13:17
URL: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: Linda

Har ingen synpunkt pa melodifestivalen, men kan saga att Islands lat inte ar nagon höjdare..

Har hos oss ar det ingen som skulle se det som en status att man hamtar barnen tidigare. Ingen skulle angna en tanke pa hur lange nagon har sina barn pa dagis..

Mina stora far vara hemma 2dagar i veckan o ga 3 dagar, nu nar jag ar hemma med bebisen.

Vi hade en mindra jordbavning i höstas, tror den var 3,5. Den kandes i huset, man kan bara tanka sig hur 8,9 da kanns :(

2011-03-14 @ 01:57:00
URL: http://icelinda.blogg.se/
Postat av: Pia

De som jag tänker på är ensamstående med barn. Då är det kanske svårt att få ekonomin att gå ihop om de går ner i tid för att kunna hämta tidigare på dagis.. Jag beundrar dem som klarar allt själv, handling, matlagning, lämning-hämtning osv.. Jag tyckte att småbarnsåren var rätt jobbiga trots att jag och min man hjälptes åt. Så all heder åt ensamstående föräldrar!! Det kanske var lite en parentes ang ditt inlägg, men...



Jag gillade Swingfly's refräng jättemycket!! :)



Det går nästan inte att ta in det som händer i Japan.. det är så fruktansvärt! :o( ångest



Kram min vän!!

2011-03-14 @ 14:52:36
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Fnulan

Tur det inte var ABS i alla fall, bättre du skriver gnäll än inget ;)

2011-03-14 @ 20:04:12
URL: http://fnulan.se
Postat av: Ellis

Tycker sverige går skit dåligt ifrån sig när de gäller EUro vision att de nästan pinsamt..

2011-03-16 @ 23:35:23
URL: http://ellisu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0