Nöff nöff

Jag tänkte summera det jag hittills hört om den fruktade influensan för att se om ni kunniga där ute kan berätta för mig om jag fattat saken rätt.

1. Svininfluensan heter inte Svininfluensan, utan A/H1N1, eller "nya influensan" men media fortsätter kalla den Svininfluensan ändå. Troligen för att det låter så äckligt med en influensa som kommer från svin.

2. Den s.k. Svininfluensan är lindrigare än andra influensor. Hittills har ca 2000 personer i hela världen dött av Svininfluensan. En "vanlig" influensa skördar ca 2000 dödsoffer varje år bara i Sverige. Ändå har media blåst upp denna influensa som om halva jordens befolkning skulle dö av den.

3. Yngre människor drabbas hårdare av influensan än äldre pga att äldre kan ha ett skydd från tidigare influensor i livet. Det media inte så gärna berättar är dock att de flesta som blir allvarligt sjuka har någon form av sjukdom i grunden. Media gillar att skrämmas helt enkelt.

4. Det största hotet med influensan är att så många kan komma att drabbas av den. Så många att risken finns att viktiga samhällsfunktioner störs. Upp till ca 40% av befolkningen kan drabbas om det vill sig illa. WHO talar om en "måttlig" pandemi. För att skydda sig och andra ska man tänka på hygienen och framför allt stanna hemma om man blir sjuk. Eller vaccinera sig.

5. Beslut har tagits att vaccin mot Svininfluensan ska ges gratis. Landstingen har fått en summa pengar tilldelat av regaeringen. På radio idag pratades om att man har fått endast hälften av den summa som egentligen behövs. Hur man ska lösa detta är inte klart. 

Har jag fattat rätt? 




                       

Kommentarer
Postat av: Ellis

Uppfattat det precis som du gjort!



hihihar du sett nya inlägget om tantsnuskklubben jag fann? ahahahha

2009-08-26 @ 17:42:48
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Miiqa - jag överlevde min barndom

Äsch, det där är ju mest en mediagrej. Palla att oroa sig..



sv: Tusen tack, vad gullig du är! :D

2009-08-26 @ 18:19:22
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Vilka svin..

(Sv:Sen när började du hålla med Janne? Du kan väl åtminstone LÅTSAS??) ;D

2009-08-26 @ 18:21:41
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Gun

Em: Hahaha! Jag kan ju inte ljuga heller!:D

2009-08-26 @ 18:26:23
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Petra

Haha, jag har lite koll men om någon annan har mer koll får dem gärna fylla på ;D



1. Helt rätt! :)

2. Nej, det är värre att ha "svininfluensan" än en vanliga influensa men den är fortfarande inte speciellt farlig. Det är jobbigare att ha vinterkräksjukan. (Jag vill ha vaccin mot den istället...)

3. Det första om vilka som drabbas hårdast är jag inte helt säker på. Men vet att gravida och småbarn drabbas lätt. Media älskar att förstora och skrämma befolkningen så ja, de flesta har en annan sjukdom eller väldigt nedsatt immunförsvar.

4. Helt rätt! :D Typ tvätta händerna rätt, sprita dem osv. Fast hygienen ska man alltid vara noggrann med =)

5. Ja, men dem har pratat om att gravida, småbarn och äldre går i första hand. Men man vet ju aldrig med staten ;D



Sen så har jag förstått att vaccinet i sig inte är speciellt bra för kroppen och personligen kommer jag inte att vaccinera mig även om det erbjuds =)

2009-08-26 @ 19:20:57
Postat av: ansepanse

SV: jo de gamla klockorna är vackrare



de som har astma, diabetes och sjukdomar som gör att man har sämre immunförsvar står i riskgruppen att bli allvarligt sjuka

landstingen har väl bara fått en tredjedel av kostnaden

2009-08-26 @ 19:39:14
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Nanna Nilsson

Ja vad ska man göra..? Det är väl bara att hoppas på det bästa. "Livet är hårt, sa bonden när han sparkade grisen i arslet!

-Grymt, sa grisen!

Ha det så bra. :)

2009-08-26 @ 19:47:06
URL: http://honkytonkangel.blogg.se/
Postat av: karolinajonsson

haha söt bild xd

2009-08-26 @ 19:48:46
URL: http://jonssonfotograferar.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Ingen har ju testat vaccinet heller..man kan ju typ bli förlamad av det..gratis förlamning åt folket^^

2009-08-26 @ 19:57:42
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: Gun

Petra: Tack så mycket!:)

2009-08-26 @ 20:03:29
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Pia

Det verkar oxå som om de blandat ihop ett vaccin som vanligtvis ska testas i månader, nu har det testats endast en kort tid. F-n vet vad som är i de där sprutorna..

2009-08-26 @ 21:03:10
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Britt

Vi pratade på jobbet om den och någon sa att det värsta var väl att man kunde bli lam av vaccinet...för det stod i Aftonbladet. Och alla var upprörda över det...ska man välja mellan att bli sjuk eller lam. Då sa en mamma sonm höll på att skola in ett barn hos oss...-Det var på 50-talet några blev lam av dåtidens vaccin. Hur vore det om ni läste hela artikeln och inte bara rubriken! Gud vad vi skrattade åt det. Det är lite panik över denna nya influensa. Jag tror som du att det värsta hotet är väl att vi blir så många som kommer få den så man kanske måste stänga vissa företag, skolor och andra inrättningar. Så tvätta händerna, hosta i armvecket och stanna hemma när ni blir sjuk!

Postat av: sara

Hehe, jag tror att du har fattat ganska rätt. Typ som jag :)



Unga, under 30 ca o de med nedsatt immunförsvar drabbas hårdast. Skrämmande.

2009-08-27 @ 10:21:20
URL: http://glitterogon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0