Skvaller

Igår gick vi i två timmar, först runt hela vår åker, sen till stan och mötte Mumannen när han kom från jobbet. Jag har börjat ta med klickern ut och tränar lite allt möjligt skoj.
 
Har precis börjat "skvallerträna" med klickern också.
 
Elsas svaghet (en av dem;)) är att hon kan bli lite osäker på andra hundar ibland. Oftast bryr hon sig inte. Ibland kan stora hundar göra utfall mot henne utan att hon rör en min, men ibland blir hon misstänksam mot en ynka liten chihuahua. Och det händer att hon istället blir lite FÖR intresserad av andra hundar. Oftast inte, men tillräckligt för att jag ska vilja träna bort det.
 
Så varje gång hon får syn på en hund klickar jag och eftersom hon är "inklickad" och vet att "klick" = godis så kommer hon till mig och "skvallrar". Tanken är att hon så småningom, självmant ska komma till mig och "skvallra" så fort hon ser en hund (eller något annat, en bil, en människa osv).
 
Hoppas ni förstod. Tänk på att jag är ny på det här..
 
En liten film om klicker- och skvallerträning här.
 
Var är alla hundar förresten? De lyser med sin frånvaro på våra promenader.. Har jag missuppfattat något? Får hundar kanske inte gå ut i mulet väder? Ja ja, det skiter vi i, vi går våra promenader och i brist på hundar får vi skvallerträna på folk och fä och bilar och sånt.
 
 
Kommer husse snart eller...?
 
Vart tusan är han?
 
Inte där..
 
Han har nog glömt oss..
 
Suck..
 
Nu kommer han!!!
 
Husse husse åka bil åka bil weeheeeee!!!

Kommentarer
Postat av: Decdia

Klickerträning har jag hört talas om men inte delen om skvallret. Jag som trodde du hade nåt smaskigt om kungahuset eller nåt. ;)
Glädjen hos en hund när man varit borta är helt otrolig. Tror jag ska klickerträna Batman att bli så glad. ;)

Svar: Jag förstod att du skulle bli besviken. ;)
Hahaha, jag skulle bli ganska irriterad om Mumannen började hoppa, tjuta och skrika rakt ut när jag kom hem. ;D
Hörni!

2013-10-17 @ 14:35:59
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Decdia

Föööööööööööööööööööööörst!

Svar: Grattis! ;)
Hörni!

2013-10-17 @ 14:36:14
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Kari Katralen

Haha! Elsa verkar lika galen i att få åka bil som Mimi. Och vad duktiga ni är! Skvallerträning är ju toppen och en så enkel princip att det borde fungera på alla hundar. Duktiga är ni!

Svar: Ja hon älskar att åka bil. Det blir dubbel lycka att träffa husse och åka bil samtidigt. :D
Skvallerträning är superenkelt, så det kommer bli jättebra.
Hörni!

2013-10-17 @ 14:51:57
URL: http://svorskan.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Jag förväntade mig också en liten annan sorts skvaller... ;-)

Men ni verkar jätteduktiga på det där med att skvallra, även om det inte blir så stora rubriker, kanske :-)

Vilken lycka - husse och bil på en och samma gång :-D

2013-10-17 @ 15:18:16
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: TantGlad

Hahaha.....sååååå förtjusande sötis! wow wow wow!

2013-10-17 @ 15:18:30
URL: http://TantGlad.bloggo.nu
Postat av: Robert

Trodde jag skull få läsa nåt spännande här. ;D

Kan inte se de översta kommentarerna. Måste vara nåt fel. :D

Svar: Hahaha, vilken besvikelse..
Det står att du inte var först idag heller. ;D
Hörni!

2013-10-17 @ 16:22:50
Postat av: Åse

Klicker är super bra, otroligt så fort de lär sig att ett klick betyder godis. Duktig Elsa,

Kram

2013-10-17 @ 17:13:21
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: BP

I det här fallet är jag nog väldigt glad över att jag är människa;-)

2013-10-17 @ 17:22:16
URL: http://bp-computerart.blogspot.se
Postat av: moi

Klicker verkar vara en jättebra metod, har själv ingen erfarenhet av det men sett många förbluffande övningar (och resultat).
Tänk att vissa tycker så mycket om att åka bil medan andra springer iväg så fort de ser en...
Det första är nog att föredra trots allt.

Svar: Ja det är jättebra med klicker tycker jag, det lilla jag märkt hittills. :)
Hörni!

2013-10-17 @ 19:15:21
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: Pernilla


Att vända förväntan på något annat, positivt är ett perfekt sett att få bort dåliga beteenden. Lite hjärntvätt men va då?
Jag har klickat mycket. Hållit några kurser, när det begav sig. Nu har jag lämnat all tävlan och instruktör orkar jag inte vara. Jobbar ju med hundar hela dagarna så att jobba ideelt kvällstid ligger inte i mitt intresse längre.
Håll koll på VAD du klickar, bara. Så att hon tex inte skäller precis just då. Då kan du lätt fokusera på fel sak. Tror du förstår vad jag menar?
Lycka till!
/P

Svar: Vad roligt att du hållit kurser. :) Jag förstår precis vad du menar. Som tur är skäller hon sällan på andra hundar, men jag ska tänka på det ifall det skulle hända, jag försöker bara klicka önskat beteende. Hon är lätt att jobba med så det ska nog bli bra. :)
Hörni!

2013-10-17 @ 22:41:51
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Inga M

Jättesöt vovve! Verkligen vackra bedjande ögon! Din träning låter kul och effektiv antar jag. Godis är perfekt som tränings-morot. Vi strävar på med lille Hej, ibland lyckas vi - ibland inte. Gubben påstår att detta är vår sista valp.

Svar: Tack! :) Ja, vi har nyss börjat men det märks att det är effektivt. Inte är det svårt heller.
Haha, jag har aldrig haft valp, men kan tänka mig att det är full rulle. Gör inget om man misslyckas ibland tycker jag. Det vore tråkigt att ha en "perfekt" hund som aldrig hittade på tokigheter. :)
Hörni!

2013-10-18 @ 06:28:40
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Sofie

Jag måste bara säga det. Elsa är jätte fin! Så fin färg och päls. Och sista bilden är ju underbar. Känner igen det från när jag åker hem och hälsar på min mammas två cockrar. Den lyckan och de vet inte riktigt vart de ska ta vägen :)

Svar: Tack! :) Visst är det härligt med den där enorma lyckan. Elsa är väldigt verbal också och nästan skriker ut sin glädje. :D
Hörni!

2013-10-18 @ 19:56:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0