Snälla löphunden

Vår snälla, fina hund har inget emot att ha öronen uppsatta flera timmar per dygn och inget emot att bära byxor heller. Ser kanske lite skamsen ut på bilden, men det är för att att jag bett henne stå stilla för att fota.. ännu en gång... då står hon stilla också, men det där med att se glad ut på bild får vi nog träna lite mer på. ;)
 
Igår var vi till veterinären och blodade ner halva undersökningsrummet. Då förstod vi att vi måste ha tikskydd till lilla löpfia ändå så vi åkte förbi djuraffären på vägen hem. Jag satte på trosan direkt när vi kommit hem och hon brydde sig som sagt inte det minsta. 
 
Örat såg jättefint ut, undersökningen gjorde inte det minsta ont och veterinären kunde se ända in till trumhinnan för första gången på fem månader.
 
Vi fick ett par olika val, bakterierna verkar ha ändrat karaktär igen så vi kunde gå tillbaka till de antibiotikadroppar vi provat förut om vi ville, eller fortsätta med Flamazine.
 
Men varför ändra på ett vinnande koncept och gå tillbaka till något som hittills inte fungerat..??? Nej tack (veterinären verkade hålla med), vi fortsätter självklart behandla med framgångsrika Flamazine minst en månad till så får vi hoppas på det bästa, att de där multiresistenta rackarna ger upp helt någon gång.

Kommentarer
Postat av: Kari Katralen

Jag tycker det verkar väldigt lovande med "saneringen" av de dumma bakterierna. Långdraget och det måste vara jättejobbigt för er alla, men det går åt rätt håll! Skönt att Elsa inte bryr sig om att hon går med "blöja". Det underlättar mycket inomhus och särskilt om man skall ha med sig hunden till andra.

Hahaha! Jag vet ingen hund som ser happy ut när de vet att de fotas. Mimi ser sur och arg ut.

Svar: Ja visst verkar det lovande. Vi hade en annan veterinär igår då vår har semester. Hon är från Storbritanninen och det var tydligen hon som kände till Flamazine till hundöron från sitt jobb i England. Av vad jag kan förstå på det hon berättade verkar Sverige ligga efter dem när det gäller veterinärmedicin. Där är Flamazine vanligt och det finns tex en sorts spruta med antibiotika och en del annat blandat som de ger vid svåra fall direkt i örat. Men vi får hoppas att det löser sig ändå nu..

Ja, den där blöjan är helt nödvändig nu, det blir fläckar överallt och rinner till och med längs benen när hon är utan.
Hörni!

2013-07-04 @ 09:56:03
URL: http://svorskan.blogg.se/
Postat av: BP

Alltså den hunden!!! Måste säga att jag bara äslkar Elsa. Har ju tjatat om det ett antal gånger nu, men hon talar genom sina blickar.
"Ge dig", säger hon här, det ser du väl:-)
Underbart att höra att bakterierna är på väg att dö. Å självklart håller man sig till ett vinnande koncept, annars vore man ju korkad eller hur!?

2013-07-04 @ 12:09:12
URL: http://bp-computerart.blogspot.se
Postat av: Kari Katralen

Sv: Intressant det med sprutan.. Sommarjobbar hon bara där eller är hon där framöver också? Ifall hon bara sommarjobbar hade det kanske varit bra om hon informerade den andra veterinären eller skriver ner vad det heter? Ifall - och mot all förmodan - om Elsa behöver?

Aj då! Stackars lilla Elsa som blöder så där mycket. Tur att ni köpte tikskydd då.

Svar: Hon är fast anställd där tror jag, bor i Sverige sedan två år. Var tvungen att kolla på hemsidan och hon är från Nya Zeeland men har bott i England och Kosovo och jobbat som volontär veterinär med gatuhundar och senare polishundar. Verkar väldigt duktig och supernoggrann, gick igenom hela journalen med oss igår, men hon är lite svår att förstå ibland när hon pratar svenska, men om jag fattade rätt så får den metoden inte användas i Sverige av någon anledning som jag inte förstod. Men vilken tur ändå att just hon jobbar där nu och introducerade Flamazine för vår veterinär.
Ja, fy vad hon blöder! Vi måste köpa en trosa till att varva med så jag får tvätta.
Hörni!

2013-07-04 @ 14:18:29
URL: http://svorskan.blogg.se/
Postat av: Hillevi

Med risk att "spamma" lite grand… jag tycker att det är spännande att följa ert flamazine-program. Jag VET att det gett resultat på sköldpaddorna på jobbet men ändå. Det är ju fortfarande framtaget som salva på brandskador och jag tycker att det är jätteintressant att Elsa svarar så bra!

Svar: Det kallar inte jag att spamma.:) Ja visst är det intressant. Kan tänka mig att vår veterinär också tycker det är spännande att prova något som är nytt för henne, och blir det lyckat i slutändan är det ju underbart.
Hörni!

2013-07-04 @ 15:49:02
Postat av: knodden.blogg.se

Skönt det går åt rätt håll! :) Löptikar kan fläcka ner snabbt om dom vill :D

2013-07-04 @ 16:21:25
URL: http://knodden.blogg.se/
Postat av: Decdia

Vilken envis bakterie! Men det är ju superskönt att Elsa inte verkar lida av dem för tillfället i alla fall.
De där trosorna, haha! Men jag förstår henne... vem vill slicka upp sånt liksom när det finns bindor? :)

2013-07-04 @ 16:26:43
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Kari Katralen

Sv: Vad bra att hon finns där senare också. Blir det nödvändigt kan hon ju smuggla in vad som behövs. ;)

Svar: Hahaha, exakt! :D
Hörni!

2013-07-04 @ 16:45:10
URL: http://svorskan.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Hon är tålmodig, fina Elsa.

Klart att man inte ska ändra på ett vinnande koncept! Vad bra att det ser så bra ut nu :-)

2013-07-04 @ 17:02:29
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Susan

Hon är ju en duktig och foglig liten kvinna.
En sån byxa kanske inte vore så dumt :)

Kraaaam

2013-07-04 @ 19:20:59
URL: http://blomtoken.blogg.se
Postat av: Synskadad fyrabarnsmamma

Vad du Elsa är tålmodig av dig det borde jag träna mer på det där tålamodet :) Det är klart att du också Elsa ska ha lite melon när din matte äter det duktiga och fina Elsa
Min första ledarhund Fanja hade också problem med ett av öronen en slags svamp som aldrig blev av med. Spola öronen då och då plus medicin samt att jag själv fick göra rent varje dag.
Nej, det går inte att ha en hund som går på sin flock och det var inte bara det som hände hon var så stressad kissade inne, hoppade upp på alla, öppnade dörren smet ut och bet tag i barnens handleder var några exempel som denna schäfertik gjorde. annars håller jag med om att rasen spelar mindre roll det är individen som är viktigast. Jag är uppvuxen med schäfer så jag har ett starkt band till den rasen och Fanja var en schäfer. Många kramar Carina

2013-07-04 @ 19:53:35
URL: http://carinasnilssons.blogg.se
Postat av: moi

Det verkar vara ett klokt beslut att fortsätta på den vinnande linjen!
"Löptrosor" har man bytt och tvättat en och annan i sin dar. Men vilken tur att de finns...

2013-07-04 @ 19:59:57
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: Freja

Härligt att höra att behandlingen haft så bra effekt!

2013-07-04 @ 20:01:53
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0