Det hysteriska drickandet fortsätter

6-7 dl vatten är Elsas dygnsbehov av vatten. Dricker hon det dubbla är det för mycket och behöver utredas (sa veterinären igår) för alla möjliga farliga sjukdomar (jag måste sluta googla..).
 
2,1 liter har Elsa druckit hittills och då är det hela förmiddagen kvar sedan vi började mäta. Hon är hysteriskt törstig, ofta, och står länge, länge och dricker. Hon drack massor vid halv ett inatt och vaknade av törst före fem. 
 
För övrigt är hon piggare, så det är positivt i alla fall. Hon hostar dock mer. Men det är som sagt den extrema törsten som är det stora problemet. Om det fortsätter måste vi kontakta veterinären igen.
 
Jättejobbigt är det. Vi är oroliga.
 
Värmer sig under filten.
 
(Vi provade ge is att slicka på, för att se om det kunde lindra den onda halsen. Elsa gillade isen, men slickade så frenetiskt att hon blev kall och frös så hon skakade en lång stund efteråt.) 

Kommentarer
Postat av: Kari Katralen

Vad jobbigt för er allihopa! Skall ni ringa någon veterinär i dag eller väntar ni till i morgon? Jag känner verkligen med er! Ovissheten är extra jobbig och man bli ju så orolig. Rent av rädd. Massor av krya-på-dig-kramar från oss.

Svar: Vi tänkte ringa imorgon om det inte händer något annat akut. Vi skulle prova avvakta några dagar och mäta mängden vatten så länge. Ja, man blir riktigt rädd, det är jobbigt.
Tack! Hoppas ni har det bra. Kram tillbaka.
Hörni!

2012-11-25 @ 07:24:19
URL: http://svorskan.blogg.se/
Postat av: Kari Katralen

Ifall du inte vet, Agria har en service oavsett om ni har försäkringen där eller inte. Ni kan ringa och få prata med en veterinär alla veckodagar, även i dag. Kanske känns bra, även om ni var hos veterinär i går?

http://www.agria.se/agria/artikel/telefonveterinaren

Svar: Aha, vad bra att veta, tack för tipset. Jag har läst mycket på deras sida, typ frågor och svar om olika sjukdomar, men visste inte att man kan ringa också.
Hörni!

2012-11-25 @ 08:09:23
URL: http://svorskan.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Men vad jobbigt för er alla... Jag tycker du ska följa Svorskans råd och ringa till Agria.
Stora kramar från Spanien!

2012-11-25 @ 09:35:42
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: åse

men usch så oroligt, är man säker på att det kommer från halsen mina tankar går genast till livmodern om hon inte är kastrerad det vill säga, då dricker de ju otroligt mycket. Jag är som du googlar och det är hur dumt som helst (ibland). Hoppas verkligen att hon piggar på sig. Bamse Kram

Svar: Han såg egentligen inget i halsen, men menade att den kan vara irriterad av virus ändå och tyckte att vi börjar med smärtstillande och ser om det hjälper. Nu hostar hon också, så det kan vara kennelhosta. Inget annat än drickandet stämmer med livmoderinflammation, men man vet ju aldrig.
Tack, jag hoppas också.
Hörni!

2012-11-25 @ 09:47:13
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: Diana

Det var mycket vätska den lilla donnan behöver! Hoppas hoppas att det snart lugnar ner sig!

2012-11-25 @ 10:25:24
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Annica

Stackars Elsa och stackars er.

Postat av: Afrodite

Åh fy så oroligt! Jag hade ringt/besökt en veterinär igen. Akut!
Jag tänker, som du redan själv varit inne på, diabetes! Eftersom hon dricker såna kopiösa mängder...
Hoppas att allt reder ut sig!
Tänker på er! ♥
KRAM

2012-11-25 @ 12:24:02
URL: http://afrodite.blogg.se
Postat av: Selma

Det är mycket vatten det på en så liten kropp. Jag håller tummarna allt vad jag kan.

2012-11-25 @ 12:27:59
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Husfrun

Å fy så orolig man blir. Hoppas hon snart är kry igen.

2012-11-25 @ 12:28:10
URL: http://villafreja.blogspot.com
Postat av: Malin

FY vad trist att hon inte mår bra! Hon som inte varit sjuk en enda dag i hela sitt liv innan, ja utom örat som spökat då och då.... Håller tummarna att hon snart är frisk igen och att det INTE är något allvarligt.
Kram

Svar: Tack Malin, ja det är jättetråkigt. Tycker så synd om henne.
Hörni!

2012-11-25 @ 14:19:55
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Hillevi

En ytterligare tanke, bara. Märgbenet skulle kunna spöka på ett eller annat vis - som en flisa på fel ställe, till exempel. Kan vara så liten och så svår att upptäcka i gommen, i luftstrupen, i matstrupen och vattendrickandet kan vara ett sätt att försöka komma åt obehaget. Äsch, jag vill inte låta som den, men att tänka brett är bra om man inte vet alls. Jag har suttit bakom telefonen på djursjukhus ett antal år och den tanken hade jag troligen fört fram då som en möjlighet - usch vad jag känner mig framfusig nu). Hon är så fin, så underbart härlig, er Elsa och jag följer dramat med spänning och hoppas att allt löser sig odramatiskt.

Svar: Tack snälla, jag tycker inte du är framfusig alls, vi tar tacksamt emot alla tips, vill ju bara att Elsa ska bli frisk igen. Men vi har tänkt på det där med benflisa och tog upp det med veterinären. Elsa hade dock inte ätit märgben på flera dagar när hon blev dålig (bilderna i inlägget var tagna några dagar innan). Grisknorr har hon däremot ätit, jag vet inte om det kan bli flisor av dem?
Ett problem till Elsa har är att underkäken "hänger" och hon har svårt att dricka och tugga bara därför och det blir som skum i vattnet efter henne. Nu har jag läst om käkledsmyosit och är orolig för det också. :(
Hörni!

2012-11-25 @ 16:12:32
Postat av: Sus

Nämen...lilla gumman då! :(
Jag håller tummarna allt vad jag kan och visst är det så att man ska googla med måtta för att det ska vara hälsosamt.

Kraaam

2012-11-25 @ 16:24:58
URL: http://blomtoken.blogg.se
Postat av: Hillevi igen

Åh… men… så där från den ena dagen till den andra? Blodprov nästa och sen går det allra bäst. Hon är ung, hon är vacker och hon har den bästa av familjer. Det LÖSER sig, vad det än är! Ett litet örontips: sätt upp öronen i en tofs med hjälp av tejp eller snodd nattetid - det brukar göra under för lättinflammerade öron.

Svar: De akuta symtomen verkar vara de som Elsa har, men vi kan ju inte sånt, jag ska ringa veterinär imorgon så får han ta reda på vad som är fel. Tack igen, och tack för tipset om öronen. Haha, jag har pratat om att binda upp dem, men mest på skämt.
Hörni!

2012-11-25 @ 16:35:52
Postat av: Diana

Sv: Bah, du kan ju ta kunderna i norr! :)

2012-11-25 @ 18:36:28
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Robert

Vad jobbigt! Hoppas hon kryar på sig. :(

Svar: Tack Robert, det hoppas vi också.
Hörni!

2012-11-25 @ 18:56:02
Postat av: ThaChef

Låter inte alls bra. Jag vet min Saga dricker ju otroligt mkt när hon dricker... Men hon dricker inte mer än en gång på ett dygn ...Hon är lite störd med det :P

Det kan ju vara alla möjliga tecken på vad som gör henne dricka. Du borde nog ta henne till veterinären tror jag.

Svar: Elsa ska dricka 6-7 dl per dygn. Det senaste dygnet drack hon 28-29 dl, och det bara fortsätter så, hon är törstig nästan hela tiden.Vi ska till veterinär imorgon.
Hörni!

2012-11-25 @ 19:33:07
URL: http://thaonlychef.blogg.se/
Postat av: Freja

Stackars Elsa och stackars er, det är så hemskt när de är dåliga och inte kan berätta. Jag hoppas att ni hittar en veterinär som kan hitta vad som är fel och hjälpa er! Skickar extra värme och energi till både dig och Elsa!

2012-11-25 @ 20:01:12
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Anonym

Tänker på er och om hon inte är bättre hoppas jag ni kan få undersökt henne och få svar redan i morgon. Jag kan knappt föreställa mig hur ni har det, men det brukar ordna sig. Även om den känns jättejobbigt så länge man inte vet. MASSOR av goa kramar från oss!

Svar: Tack! Ja, vi hoppas få komma dit imorgon. Det måste vi, det kan inte fortsätta så här.
Kramar tillbaka!
Hörni!

2012-11-25 @ 20:25:54
Postat av: Kari Katralen

Den anonyma var jag..

2012-11-25 @ 20:26:23
URL: http://svorskan.blogg.se/
Postat av: AE

Nämen usch vad ledsen jag blir. Stackars lilla fina Elsa och hennes familj. Klart att man blir orolig och så googlar man och så blir man ännu mer orolig. Lite som man gör med sina egna krämpor.
Jag hoppas innerligt att ni får någon info vad det kan vara för fel. Jag följer oroligt med er "på vägen", håller alla tummar och tår och hoppas att det blir någon ändring i måendet hos både er (att ni inte behöver oroa er) och goa fina lilla Elsa.
Kram

2012-11-25 @ 21:21:33
URL: http://minaegnaordae.blogspot.com
Postat av: Mita

Men kära nån, fina Elsa. Ta henne till veterinär och så åker ni inte därifrån förrän dom ha gjort en grundlig undersökning och uteslutet allting.Så där kan hon ju inte ha det. Jag förstår att ni är jätteoroliga för henne. Min Peppe åt ett grisöra och blev jättedålig efter det.Stora bucklor slog upp på hela kroppen,ögonen svullnade igen och han drack massor,hela tiden. Det var en allergisk reaktion på grisörat kom dom fram till som han reagerat så starkt på.
Enligt veterinären så är vissa grisöron och även knorrar så behandlade för att hållbarheten ska hållas, så en del hundar har oturen och reagerar så starkt.
Han fick antibiotika och efter några dagar var han bättre. Men efter det köpte jag inga fler grisöron eller knorrar.
Hoppas så att Elsa kommer under rätt behandling,tänker på er ska du veta..
Kram vännen**

2012-11-25 @ 22:55:46
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0