Besök på kontrollstationen

Ni kanske tror att jag inte har bloggat de senaste dagarna, men det har jag visst. Har skrivit och skrivit men inte velat publicera inläggen. De har varit alltför negativa, jag vill inte vara hur negativ som helst i min blogg. Elsa kan bli rädd. ;)
 
Men en liten sammanfattning kan ni få om hur det numera är för mig att vara beroende av den kaotiska kontrollstation som arbetsförmedlingen ännu mer än tidigare har blivit sedan i höstas, då det nya systemet med aktivitetsrapportering (läs kontroll) och uppföljning av aktiviteterapporter (läs förhör) infördes.
 
Jag hade plötsligt fått en ny arbetsförmedlare (sånt blir man aldrig meddelad om). Nya handlingsplanen skrevs utan att hon pratat med mig/träffat mig och uppenbarligen utan att hon satt sig in i min situation eller ens läst läkarintyget. Jag får nu jobbförslag som är skadliga för mig. Fick en konstig kallelse som jag vid förfrågan fick veta var helt riktig, för att sedan när jag kom dit få veta att den var felaktig. Satt en timme och väntade för ett möte (förhör) som varar högst fem minuter. Tvingades förklara mina pinsamma besvär (akuta diarréer pga tarmåkomma) inför flera andra arbetssökande som hade möte (förhör) i samma rum... osv... osv.
 
Funderar allvarligt på att bosätta mig i en koja i skogen för att slippa det där stället som inte ger mig något annat än en mängd olika stressymtom.
 
 
Elsa ber så mycket om ursäkt för sin gnälliga matte.

Kommentarer
Postat av: moi

Arbetsförmedlingen har helt klart spelat ut sin roll! Jag får en känsla av att den bara fungerar som arbetsplats åt en jäkla massa administratörer som därmed inte hamnar i statistiken över arbetslösa.
(nu var jag negativ, sorry) ;)

Svar: Innan det här nya infördes var jag faktiskt nöjd med af, fick träffa min arbetsförmedlare, hade kontakt med henne via mail, fick beröm av henne för hur jag gick in för att söka jobb osv. Nu är det bara kaos..
Hörni!

2014-02-20 @ 06:19:31
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: Svorskan

Men usch och fy! Så förnedrande och idiotisk. AF borde stimulera människor till att må bättre för att på så sätt orka med att vara arbetssökande. Det är ju stressigt i sig och man behöver all hjälp man kan få. Istället blir man nedtryckt och deppig. Inte alls kul.

Men jag tycker Elsa är lite fel på det, hon behöver inte alls ursäkta matte för att hon är gnällig. Hälsa henne och säg att man FÅR vara gnällig i såna lägen!! :)

Kram!

Svar: Visst borde dom, det tror jag personalen själva också tycker. Det kan inte kännas tillfredsställande att vara anställd där. De flesta som jobbar där är för övrigt jättetrevliga, det är inte deras fel att det är som det är.
Jag ska hälsa Elsa det. Hon ska inte säga något som gnäller så fort hon inte får maten i (enligt henne) rätt tid. ;)

Kram :)
Hörni!

2014-02-20 @ 06:25:57
URL: http://svorskan.se
Postat av: Bp

Förnedrande och helt enkelt oförskämd. Hoppas det löser sig för dig på ett eller annat sätt. Det är inte lätt stackars Gun. Kram!

Svar: Löser sig gör det alltid på något sätt. Det har jag lärt mig av en väldigt klok person. Gissa vem. ;D
Hörni!

2014-02-20 @ 07:47:23
URL: http://bp-computerart.blogspot.se
Postat av: Decdia

Men vilken stil de har! Fast jag är inte förvånad... Det lilla jag hade med dem att göra under mina arbetslösa månader gav mig ett dåligt intryck.
Hoppas du snart hittar THE jobb och slipper dem!

Svar: Tack, det hoppas jag också.
Hörni!

2014-02-20 @ 08:22:08
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Fy fasen så vidrigt... Hoppas du hittar rätt så du slipper ur deras klor.

Och du - i såna lägen FÅR man gnälla. Sådetså!
Kram

2014-02-20 @ 09:26:20
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Mita

Men fy fasen hur det har blivit med mycket,inte undra på att människor mår som dom gör.
Mår man inte bra så är det verkligen inte lätt att hitta det ultimata arbetet som skulle kunna passa.Det är väl det man egentligen ska få hjälp med...
Hoppas att du fixar detta, med eller utan hjälp..
Och gnäll på,det får man göra för att lätta på trycket..
Kramiz♥

2014-02-20 @ 14:14:27
URL: http://mitasplace.blogg.se
Postat av: LiLo

Det är nog väldigt lite personalens fel, jag har svårt att tro att de ondsinta?
När man jobbar på myndighet är det liksom bara att tiga och göra som de säger, utrymmet för att vara llite kreativ och personlig är snålt tilltaget, ungefär som lönerna, för fotfolket alltså!

Svar: Ja jag tror det är så, de gör så gott de kan efter de förutsättningar de får.
Hörni!

2014-02-21 @ 16:10:07
URL: http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se
Postat av: Susan

Nej men oj! Gnällig är du inte!
Jag har vänner som är i samma knipa som du och de har liknande hårresande berättelser om förnedrande samt…hmmm förhör som du. Varför måste ni kontrolleras och förnedras så trots kilovis med intyg??

Nu gick jag också igång…grrr…

Ta hand om matte nu Elsa!

Svar: Det är fördjävligt, det som händer, men på ett sätt ändå skönt att höra att jag inte är ensam om mina upplevelser.
Hörni!

2014-02-21 @ 21:41:46
URL: http://blomtoken.blogg.se
Postat av: Anne

Jag ruttnade på AF och började plugga på distans...

2014-02-22 @ 16:08:51
Postat av: Pia

Åh så jobbigt!!! Så jäkla trist att det ska vara på det viset.. Gnälla får du väl göra.. allt är ju inte rosenrött i livet.. Kram!

2014-02-22 @ 21:55:11
URL: http://pyssligapia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0