Tips för lugna koppelpromenader

Elsa verkar vara en sån hund som hela, hela tiden måste påminnas/tränas för att inte dra för mycket i kopplet (när hon har vanligt halsband och koppel). "Gå fot" kan hon, men det blir för jobbigt att göra hela tiden, och att bara gå avslappnat med löst koppel är svårare. Gå lös funkar bra, men passar sig ju inte alltid.
 
Det är inte så att hon HÄNGER i kopplet, och det är absolut inte så att jag kräver någon kadaverdisciplin, men när man har problem med armar, axlar och nacke som jag har behövs inte så mycket för att få ont, och Elsa är tillräckligt "fladdrig" för att det ska bli riktigt jobbigt.
 
Men så läste jag för ett tag sedan om vgw-bältet, en svensktillverkad, ergonomiskt utformad sele som avlastar hundens rygg och nacke, ger fria luftvägar och därför ofta har lugnande effekt på hunden under promenader. Vi tyckte det verkade värt att testa.
 
Och det var det! Att köpa bältet är bland det bästa vi gjort! Elsa går numera jättefint och avslappnat på alla promenader, vi har mycket trevligare, och jag slipper få ont.
 
Visst är jag duktig? (läs; får jag godis nu?)

Kommentarer
Postat av: Åse

skönt när promenaderna funkar utan dragande, jag kör också sele på en av mina blir mycket mer avslappnade promenader. Kram Kram

2013-04-07 @ 13:31:53
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: Yvonne

Higgins fick ha sele ett tag där när han fått knölarna på halsen bortopererade och det funkade väl ganska bra. Men tovorna han fick av selen var inte roliga... Sen gick han bra första tiden med sele, men sen började han fladdra allt mer hit och dit så för vår del tyckte jag det var väldigt skönt när vi kunde börja med vanligt halsband igen. Men jag kan förstå att sele kan vara bra om man har ont av att hunden drar.

Svar: Ja det är nackdelen med selen, tovorna. Men ingen större fara för Elsas del. Vi har använt selen några veckor/ett par månader (jag minns inte riktigt) nu och Elsa går fortfarande utan att dra. Hon skuttar och busar ändå, men det är bara roligt, hon drar i alla fall inte. Kopplet är fäst fram på bogen så det hjälper också till så att de går fint.
Hörni!

2013-04-07 @ 14:00:18
URL: http://yvoeri.blogspot.se/
Postat av: Kari Katralen

Toppen ju! Jag har läst om den selen innan. Det är sällan Mimi drar i kopplet (och i så fall lätt att få att sluta) oavsett om vi går fot eller inte, men om hon hade varit mer yvig på det sättet eller om jag hade haft problem, så hade jag helt klart köpt samma.

Enda "negativa" om jag skall säga nåt om det, är att det är mer krångligt att ta på och av selen än halvstryp som jag har på Mimi. Men samtidigt vet jag att sånt är en vana, när man kommer in i det tänker man inte på det.

Tar du av selen när hon springer lös? Jag tänker på att selen kanske kan haka upp sig på saker i skogen? Eller? Jag är nyfiken på att gå med en hund som har en sån sele på sig. Tror även det är toppen från liten valp. Varför lära en hund att gå fint när det kan fungera per automatik liksom.

Svar: Det är en ren befrielse, så himla skönt. Särskilt när jag går med två hundar.
Att ta på och av har jag vant mig vid, precis som du skriver också. Elsa lär sig att samarbeta och lyfter på tassarna. Tovor i "armhålorna" är en nackdel också, men det är bara att borsta där oftare.
Jag har inte tagit av selen ute, men funderat på om jag borde, men jag har mest tänkt på att det kanske är skönt för Elsa att vara utan ibland. Men det är sant, fastna kan man ju också göra. Men den sitter ju inte runt halsen i alla fall, som ett halsband.
Hörni!

2013-04-07 @ 14:04:18
URL: http://svorskan.blogg.se/
Postat av: Celine Naminah

Vad härligt att de fungerar. =)

Svar: Ja, jätteskönt! Det är en så onödig sak att kämpa med när det går att lösa så enkelt.
Hörni!

2013-04-07 @ 15:02:22
URL: http://aspieblogg.se
Postat av: BP

Bältets namn påminner om boxning, du vet de olika VM-titlar man kan boxa om.
Mennu är det ju en sele som passar både dig och Elsa. Perfekt! Å blicken säger.
- Jag vet att jag är duktig! Knäpp bilden lite fortare tack. Jag vill ha godis nu. Är trött på att vänta;-)

2013-04-07 @ 15:25:26
URL: http://bp-computerart.blogspot.se/
Postat av: Ama de casa

Så bra att du hittat nåt som funkar så bra för er båda :-)

2013-04-07 @ 15:45:57
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Decdia

Jag tror att grannen (hon med den snygga golden och "bebis"-blandisen) har såna med. Hon hyllar dem också!
Pepsi hade nog behövt sån med, hon gick alltid diagonalt typ. Sakta sakta hade hon smugit sig över på andra sidan... och sen blev ju gräset grönare på andra sidan igen, så på snedden sakta över till andra sidan. Haha!

Svar: Hahaha, Elsa går inte alltid spikrakt med selen heller, men det tycker jag inte gör något, huvudsaken hon inte drar. Perfekt behöver det inte vara, då kan det bli tråkigt. :)
Hörni!

2013-04-07 @ 16:15:00
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Robert

Skönt! F-f-fast det är nog bäst att du hostar upp lite godis också. ;D

Svar: Haha, oroa dig inte, hon får godis. :D
Hörni!

2013-04-07 @ 16:35:38
Postat av: Ama de casa

Jag tror förresten att jag ska köpa ett sånt där koppel till Anders. Han har också lite svårt att gå fot...
:-D

Svar: Gör det! Glöm inte att blogga om det. :)
Hörni!

2013-04-07 @ 16:37:34
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: JUNITJEJ

Sötaste vovven!
Nu har jag lagt in din blogg på min blogglista. Hoppas det är ok!

Svar: Självklart. :)
Hörni!

2013-04-07 @ 17:39:27
URL: http://www.junitjejen.se
Postat av: moi

Aha, jag har observerat flera hundar som har sån sele.NU förstår jag varför!
Jag köpte nån invecklad sele till Sigge men fattade aldrig hur den skulle sättas på (ja, jag ÄR trög...)

Svar: Haha, men någon kanske kan visa dig? :)
Hörni!

2013-04-07 @ 18:21:37
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: Kari Katralen

Det låter jättebra. I armhålorna kan man ju klippa ner eller effilera pälsen, så blir det inte riktigt så tovigt.

Svar: Ja, jag har gjort det och det hjälper riktigt bra. :)
Hörni!

2013-04-07 @ 20:46:10
URL: http://svorskan.blogg.se/
Postat av: Freja

Vi köpte nått liknande till pappas hund, en jämthund som var jakthund. Den drog jämt, så mamma hade svårt att rasta den, men med selen gick det som en dans!

2013-04-07 @ 21:31:52
URL: http://frejareddevil.wordpress.com/
Postat av: Fnulan

Mira i koppel, går det tro?

Svar: Jag vet faktiskt en kvinna som hade sele med koppel på sitt barn. ;)
Hörni!

2013-04-07 @ 22:04:26
URL: http://www.femme.se/fnulan
Postat av: Mita

Men gud, det där lät ju toppen. Bamse ligger på och drar ganska så mycket,speciellt i början på promenaden.Det är väldigt jobbigt,jag försöker jobba med honom att inte dra.Det går bra en stund sen är han där igen och ligger på. Jag har hört att det är ganska så vanligt att cockrar drar i koppel.
Vilket kanontips,det måste jag absolut prova,tack för det**
Kram vännen**

2013-04-07 @ 23:15:13
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0