Bjud in rätt "experter" nästa gång.

Det pratades om energidrycker på tv4 Nyhetsmorgon för ett tag sedan. Några s.k "experter" var inbjudna för att diskutera om de bör förbjudas.

Syftet med drycken är inte klarlagt sa "experterna". Jag som trodde det var att ge energi! Man kan lätt tro det med tanke på namnet.

De pratade om att drycken inte är bra för yngre. Den innehåller mycket koffein sa dom. Barnen blir speedade av den. Jag som trodde att den även innehåller taurin, som kan orsaka hjärtklappning och koncentrationssvårigheter.

Vissa handlare säljer inte till barn, men många struntar i vem som köper.

Jag trodde det var ohälsosamt för barn att dricka så de blir speedade, men "experterna" på tv4 konstaterade att drycken är laglig och utredd som få. Forskning visar enligt dem att det inte finns några hälsomässiga skäl att förbjuda den.  

Vad tjafsar de om då?   
 

Överdoserat helt ofarlig energidryck?
 

                                 

Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Red Bull var/är förbjuden i Norge! (Vet inte om de har ändrat på det, men den VAR i varje fall förbjuden). Jag tycker det säger lite, de förbjuder inget som inte ALLS är farligt..



God morgon! Internet fungerar igen, men nu skall jag ju iväg.. :(

2009-09-15 @ 07:18:33
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Janne

Allting som man dricker för mycket av är farligt. Även vanligt vatten.

Jag trodde också att taurin var det farliga ämnet men detta läste jag nyss på wikipedia (världens bästa webbplats):



"På senare tid har några fallrapporter väckt misstankar om att taurin i kombination med alkohol kan vara orsak till plötsliga dödsfall hos unga människor. Det finns ännu inga vetenskapligt acceptabla bevis för att så skulle vara fallet men energidrycker innehållande taurin är ändå förbjudna i flera länder, tex. Frankrike, Danmark och Norge. Bör tilläggas att taurin också har en effekt som verkar sänkande på blodsockernivån, vilket kan ses som något motsägande."

2009-09-15 @ 07:26:50
Postat av: Lasse

Det påminner mig om att tobaksbolagen har forskare anställda för att påvisa tobakens positiva egenskaper. :)

God morgon

2009-09-15 @ 07:30:40
Postat av: Gun

Em: Ni norrmän är klokare än oss.



Janne: Det är sant, men vatten krävs det en väldigt stor mängd av för att det ska vara farligt.

Jag tycker det är synd att så många barn dricker energidryck och sitter speedade och okoncentrerade i skolan. Om det är farligt eller ej har jag ingen aning om, men hälsosamt är det ju inte.

2009-09-15 @ 07:44:05
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Gun

Lasse: Godmorgon! Välkommen till min blogg!:D

2009-09-15 @ 07:45:22
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Som ungdom, vill jag påpeka att det finns lite koffein i kaffe som vuxna dricker som om det hängde på sitt liv..

2009-09-15 @ 07:49:57
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: Janne

Detta skulle vi kunna diskutera länge.

Jag tycker också det är synd att barn dricker det i skolan och blir speedade men jag tror faktiskt att en kopp svart kaffe är farligare än en burk redbull. För att inte prata om en burk coca-cola som innehåller både koffein och en jävla massa socker.

2009-09-15 @ 08:03:22
Postat av: Jennie - Mitt liv som mig

När jag var 15 år så köpte vi massa redbull och blandade med vodka, ung och dum. Jag kan än idag inte dricka redbull. Jag har druckit mig medvetslös och har vaknat krypandes på göteborgsgator. Jag har legat och skakat på golvet, haft minnesluckor som sträckt sig över hela kvällar. Visst det har ju med kombinationen redbull och alkohol att göra, men har aldrig fått samma reaktion av bara alkohol.



På väg till en handbollscup så drack jag 5 st energidrycker och knaprade i mig 3 paket druvsocker som om det vore godis och cola. Det slutade med ett "anfall" då hela kroppen skakade och världen snurrade för mig. Läskigt, för både mig och mina ledare.



Med detta långa tal vill jag säga att unga inte vet vilka baksidor dessa drycker har. Jag tycker inte att dom skall förbjudas, men att sätta 18 års gräns är rimligt för då kan föräldrar iaf ha lite koll.

Dessutom borde det finnas varningtexter på. Tex, att man ej skall dricka stora mängder, och att men inte skall blanda med alkohol. Krogarna borde stoppa försäljningen av drinkar innehållande redbull.



KRAM



2009-09-15 @ 08:08:31
URL: http://jennienennie.blogg.se/
Postat av: Gun

Janne: Det är historier som Jennies som gör att jag tvivlar på att det är bra. Åtminstone inte för barn, som sagt. Förbjuda vet jag inte om man ska, men åldersgräns tycker jag allt eftersom barn inte inser att man inte ska inta stora mängder av drycken.



2009-09-15 @ 08:15:01
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Nu skall jag inte påstå något för det jag säger nu är något jag "menar ha hört":



En fullt normal, frisk människa kan dricka till ex en Red Bull utan någon fara för hälsan, men man kan ha svagheter (TROR det handlade om bl annat diabetes och förstadiet till diabetes) som gör att man coolar..



Sen tycker jag att man inte borde förespråka NÅGOT som påverkar vår hjärna på det sättet. Vare sig koffein, taurin, nikotin, alkohol, droger eller andra gifter.

2009-09-15 @ 08:44:48
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

PS! Åldersgräns är bra, men varför inte förbjuda?



Ta bort all nikotin- och alkoholförsäljning också. Det som är dumt är att då hittar vi andra sätt att förpesta oss själva och våra liv. (Oj, vad jag låter morgonsur.. hehe)

2009-09-15 @ 08:48:34
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Gun

Em: Egentligen är energidrycker helt onödiga, så för mig får de gärna förbjudas, men man kanske inte kan förbjuda något innan det bevisligen är farligt?

2009-09-15 @ 08:58:23
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Janne

Jag är helt emot förbud och speciellt innan det bevisligen är farligt. Ska man förbjuda så varför då inte börja med sånt som bevisligen har en farlig effekt på människan som all fet mat, all dricka som innehåller socker, allt godis och och all frukt och grönsaker som inte är kravmärkta. Dom är säkerligen besprutade med nån insektsbekämpande kemikalie som inte är bra för oss. Och självklart dårå ska all tobak och alkohol förbjudas.



Nej, låt människan bestämma själv vad han eller hon vill äta och dricka. Däremot kan man lägga lite resurser på information om ämnena som produkterna innehåller och dess farlighet och riskerna som finns.

2009-09-15 @ 10:14:36
Postat av: KADRI

Vad jag inte har förstått är varör det är lagligt o sälja folköl och 2.25 cider till minderåriga i Sverige, men tjatas om energidryck. i mitt hemland är det förbjudet o sälja allt som innehåller alkohol till de som är under 18. Energidryck smakar ju inte heller speciellt gott så jag fattar inte varför ungdomar vill dricka dett överhuvudtaget.

2009-09-15 @ 10:21:19
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Ellis

God morgon Gun!

Jag har uppfostrats med att energidrycker får enbarts drickas av vuxna - är du inte över 18 kan du fetglömma o dricka det! Hahaha

2009-09-15 @ 10:47:38
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Gun

Janne: Jag vänder mig mest mot producenternas reklam som kan få ungdomar att tro att energidrycker behövs vid idrottsprestationer. Red Bulls kampanj med extrema sporter tex.

Att tobak och alkohol inte är hälsosamt vet ju minsta lilla unge så det går inte riktigt att jämföra tycker jag.



Dessutom tycker jag det här med att det krävs vetenskapliga bevis på allt hela tiden går till överdrift. Ibland kan bara misstanken om att nåt är bra/farligt göra att man borde använda/förbjuda det.

Jag har tex stor nytta av min spikmatta trots att forskningen påstår att den inte har någon effekt.



(Därmed inte sagt att jag är för ett förbud)

2009-09-15 @ 11:11:25
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Tiara

Energidrycker är beroendeframkallande. Problemet är att det finns något i energidryckerna (alltså inte koffeinet nu) som gör att kroppen och hjärnan slutar kommunicera med varandra. Hjärnan fattar inte att kroppen är trött, och tvärtom, vilket gör att man tror att man är pigg. Det står på burkarna att det ska hjälpa koncentrationsförmågan. Det gör det väl om man tar en någon gång ibland, inte om man blir beroende och dricker en massa energidrycker varje dag (vilket jag gjorde förut). Man får även, som du skriver, hjärtklappningar efter ett tag, och får huvudvärk och blir yr. Alltså: energidrycker är farliga om man blir beroende men inte om man tar en "någon gång ibland".

2009-09-15 @ 11:20:53
URL: http://tiiara.blogg.se/
Postat av: ansepanse

egentligen behövs väl inte de där dryckerna överhuvudtaget

2009-09-15 @ 11:25:38
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Alician - miljöblogg

Tycker det vore jättebra om man lagstiftade om 18-årsgräns på energidryck! Det är inte bra, och framför allt ingen bra vana att dricka det till frukost och liknande istället för frukost.

2009-09-15 @ 17:39:29
URL: http://ladygreen.blogg.se/
Postat av: Sarah-En ny snattersarah

Fin blogg :D

2009-09-16 @ 14:59:48
URL: http://snattersarah.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

I gratistidningen Landskrona City i dag:



BARN FÅR INTE KÖPA RED BULL



Energidrycker som Red Bull får inte längre köpas av barn i Pressbyrån eller hos 7-eleven. De både butikskedjorna har beslutat att införa en åldersgräns på 15 år för dryckerna.

Det har från skolhåll rapporterats om hur barn blivit oroliga och rastlösa av dryckerna. På flera orter har lokala handlare därför infört en åldersgräns för inköp.



Tänkte du ville veta.. :D



2009-09-16 @ 15:45:04
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0