Jag behöver er hjälp

Jag har fått en kommentar på inlägget igår som oroar mig ganska mycket. Det är Lola som inte har blogg som har skrivit den. Seg som jag är har jag inte lärt mig printscreena, men så här lyder kommentaren:

"Enligt smärtspecialister ska man medicinera från början mot smärta hellre än att härda ut den, eftersom den riskerar att permanentas om man inte lindrar den.
Jag skulle alltså genomlida hallucinationer under begränsad tid mycket hellre än att riskera få en permanent smärta."

Jag hade ingen aning om att det kunde vara så här och skulle vilja veta mer. Lola, eller alla ni andra som läser min blogg, vet ni något om det? Har ni någon länk där jag kan läsa om det skulle jag vara väldigt tacksam. På sjukhuset säger de bara att det är bättre för läkningen att lindra smärtan. Jag vill inte ha hallucinationer, men jag vill inte få permanent smärta heller.

Jag har haft ondare igen, både igår, inatt och hitills idag. Jag har fått tillbaka feberkänslan. Det är inget konstigt utan helt normalt att det går upp och ner. Det har bara gått nio dagar efter operationen, så jag kan inte räkna med något annat.

Det kommer ändå att bli en underbar dag idag, men det berättar jag mer om senare.

Godmorgon allihopa! Hoppas ni också får en underbar Lördag.

Kommentarer
Postat av: Jess

Hoppas du får svar på detta från någon som kan och vet. jag kan inget om sådant här så jag skickar bara en stor värmande kram i stället!

2009-12-19 @ 09:25:51
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: ~Kina~

Oj, jag har ingen aning. Kan ingeting om sånt där. Om ingen har någon bra länk där du kan få info så prova googla. Finns det ingen annan smärtlindring du kan få som inte ger hallucinationer? Tycker det borde finnas massor av smärtlindringar men kanske inte alla kan tas pga olika orsaker. Usch, jag hoppas bara du slipper både smärta och ev hallucinationer snart. God morgon själv och ha en härlig dag. Kramar!

2009-12-19 @ 09:30:21
URL: http://sandmellantarna.com
Postat av: thakock

Ja, det har jag nog hört någonstans....men inget jag vet något om.

2009-12-19 @ 09:31:43
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Jag har verkligen ingen aning! Du måste ju kunna fråga sjukhuset om detta. Dom borde ju också ha koll om det finns andra smärtlindringspiller som inte har dom ruskiga hallucinations-biverkningarna!

Kram på dig

2009-12-19 @ 09:34:09
URL: http://metrobloggen.se/amadecasa
Postat av: Philippa - bebis i december

tycker det låter konstigt. kronisk smärta beror väl inte på att man inte smärtlindrat tidigare, isf måste det varit otroligt vanligt med kronisk smärta förr i tiden

2009-12-19 @ 09:45:54
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: sandra

Sv: tack så hjärtligt för ditt grattis :) jag har haft det underbart!

önskar du slapp din smärta..när du är kry i sår och sånt så rekomenderar jag prova floating! :)

hoppas du får tag på mer info..du kan kanske öka dosen liite...?

2009-12-19 @ 09:52:43
URL: http://sandrabnilsson.blogg.se/
Postat av: Selma

Det där känner jag igen men jag minns inte från var. Ring sjukvårdsupplysningen eller sjukhuset och fråga.

2009-12-19 @ 09:54:15
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Em

Håller med Ama de Casa, ring sjukhuset/läkare och gör det NU! Du skall inte behöva oroa dig för något annat än att läkas. Sen tror jag inte det är så som Lola skriver, men det spelar ingen roll för jag har inte alls kompetensen till att uttala mig. Ring! (nu gör du som "mamma" säger! ;))



Jag skall se om jag kan Googla fram något..

2009-12-19 @ 10:27:01
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em



Kolla om du kan hitta info här:



http://www.smartguiden.se/doktor/030307narremittera.asp

2009-12-19 @ 10:29:07
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Pia

Jag kan inte så mycket om detta.. men jag vet att när mamma gjort sin operation av inklämt ljumskbråck och sedan en ny operation då den första kirurgen klantat till det, så var det viktigt att få igång magen. Att få ut gaserna. Då sa de till mamma att det inte är bra med för mycket smärtlindring för då stannar tarmarna av. Det som de inte uttryckte var att det är ÄNNU värre om hon ligger i smärtor och inte kommer upp och rör på sig, vilket är det viktigaste för att få igång en mage. Jag var såå förbannad, för min mamma är en sådan som inte gnäller i onödan. Vilket gjorde att hon låg i sängen och hade fruktansvärt ont, istället för att få smärtlindring och kunna ta sig upp. arg

Men att man kan få kroniska smärtor.. nej, det har jag aldrig hört talas om!

Hoppas du hittar något svar på din fundering. O jag håller tummarna att det onda släpper. Kram!

2009-12-19 @ 10:51:06
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Em

Jag tror jag har hittat vad du letar efter, om du inte ser hela artikeln på en gång så klickar du på "läsa mer":



http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/smarta-foder-smarta_130912.svd

2009-12-19 @ 11:04:22
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: ansepanse

det är ju något nytt de kommit på nu, jag vet inte om det är sant det där att man får permanent smärta om man inte tar piller när man börjar få ont, själv har jag ju reumatism och fibromyalgi men eftersom jag även är typ 1-diabetes har jag fått order om att försöka låta bli att ta smärtstillande, det skulle göra mig illa pga diabetesen

det är vad jag kan säga - hoppas du får mer hjälp

kramar

2009-12-19 @ 11:07:44
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Nanna

När min man "tog av benet", sa smärtenheten till honom att kroppen läker bättre om man inte har ont, men aldrig att det skulle ge kroniska smärtor om man "härdade ut" i stället. Jag håller med alla andra.. Ring smärtenheten på Ditt sjukhus!!! Ha det bra, kram.

2009-12-19 @ 11:09:32
URL: http://honkytonkangel.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Hoppas du har blivit hjälpt av gulliga Em's framgooglade upplysningar!



sv: Man röstar genom att kommentera i inlägget "Rösta på bästa foto..." ligger troligen överst. Reglerna står där. La Foto godkänner inte kommentarerna förrän rösttiden har gått ut.

Vill man titta på bilderna lite större så finns dom i inlägget under, men där ska man INTE rösta.

Man ska ju givetvis rösta på den bild man tycker är bäst.

Upplysningsvis - jag har bidrag nr 7 ;-)

2009-12-19 @ 11:19:36
URL: http://metrobloggen.se/amadecasa
Postat av: Ulrika

Har du inte tidigare fått rådet av sjukhuset att ta medicin för att inte ha ont? Fråga dom igen, det måste ju finnas sånt som passar just dej, som lindrar utan dom otäcka bieffekterna. Att smärtan skulle "permanentas" begriper jag inte!? När kroppen är läkt måste dom väl försvinna?

Fråga mer, dom finns ju där för att svara!

Ha inte ont i onödan.

Stor Kram!!!

2009-12-19 @ 11:47:45
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: sara - Glitterögon

Usch det där låter oroväckande. Men konstigt om inte doktorerna informerat om detta om det nu är så. Jag tycker att du ska ringa sjukhuset och be om utförlig information.

2009-12-19 @ 12:21:58
URL: http://glitterogon.blogg.se/
Postat av: Robert

Goddag Gun! Hoppas det blir en bra dag för dig också. Låter bättre med hallucinationer än smärta, men jag vet inte hur det är att ha hallucinationer iofs. :D

2009-12-19 @ 12:32:04
Postat av: Gun

Robert: Goddag goddag!:D

Det är skitjobbigt med hallucinationer, men jag vill inte ha kronisk smärta. Tillfällig smärta är ju en annan sak, det kan jag stå ur med.



2009-12-19 @ 12:41:05
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Anonym

Efter en stunds googlande måste jag säga att jag inte hittat något vettigt om "smärtlindring ja/nej".

Den här länken är den närmaste jag kan komma.

http://www.nodid.net/Articles/vision/norton00.pdf,

och den behandlar mera det faktum att dina hallucinationer är helt "normala" biverkningar oavsett operation.

Håller med alla andra: kontakta sjukhuset och BYT preparat. Det finns ju olika att välja på. Å dom du tar ges oftas till cancerpatienter (???!!!!). Tänk att man kan bli orolig när man googlar medicin och sjukdomar etc.

Ring sjukhuset NU. Kram Beate



2009-12-19 @ 12:50:26
Postat av: Em

Har du hittat någon bra info? Den andra länken jag gav dig ger väldigt utförlig information om ämnet. Men i slutändan är väl det bästa att din läkare råder dig? Tänker på dig! KRAM

2009-12-19 @ 12:53:26
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Sv: Och din kommentar var jättebra! ;) Jag har ingen religion, men har tagit till mig så mycket jag kan av buddismens tankesätt (som egentligen inte är en religion, men en tro för de har ingen Gud även om många buddister nästan behandlar Buddha på det sättet). Men jag är som dig, alla måste få tro på vad de vill och eftersträva ett sätt att leva, så länge de inte gör andra illa.

2009-12-19 @ 13:04:22
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Renee

Jag har också hört det där om smärta men kan inte komma på var.

2009-12-19 @ 13:55:57
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: Pia

Sv: Aha, när barnbarnen kommer, då måste man ha naturgran! Är det något biologiskt som kliver in då? EM skrev också att Egoina får ge henne barnbarn innan hon skaffar gran!! ;o)

2009-12-19 @ 15:12:01
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Em

Pia skvallrar! :D Och jag är avundsjuk för jag räknar med att du har jättemysigt med Felicia och resten av familjen.. Men det är dig väl unnat! KRAM (Dags för nödpillret? Du kanske somnar.. Hoppas det enbart har positiva effekter.)

2009-12-19 @ 16:30:41
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Ingmarie

Fattar nada...o bry dig inte om sådant

Önskar dig en sagolik JUL!



Allt gött till dig!

2009-12-19 @ 16:31:53
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Lola

Jag ska höra med min kontakt så snart jag får tag på henne =0) Inte meningen att skrämma upp dig!



Men det jag snappat upp är att många som i flera år lidit av smärta, typ whiplash, fibromyalgi (stavning??)inte fått den smärtlindring de behövde från början, alternativt valt att "härda ut" smärtan. Sen finns det ju som nån ovanför skrev, de som lider av fler saker som diabetes och därför hamnar i en rävsax och inte kan lindra för starkt/mycket. Skitjobbigt ju.



Men det jag menar är, och tror är viktigt för dig just nu, är att ha överseende med dina hallucinationer som i sig är hemska såklart. Och lindra din smärta så bra du kan från början. Det de menar med att den permanentas kanske är att man får sjukdomar som fibro...jävla ord, av sånt här.



Men jag ska höra noggrannare med henne så fort jag får tag i henne! Hon är smärtspecialist.

2009-12-19 @ 17:01:54
Postat av: Britt

Hoppas du får ordning på smärtlindringen. Personligen tror jag inte på att man permanentar smärtan men däremot att man förlänger läkningen och smärtperioden.



Jag tror att hallucinationerna är övergående och en del av invänjningsperioden. Jag tror att alla så där starka mediciner ger hallucinationer i början. Men hör gärna om det finns möjlighet att byta till annan morfinliknande produkt. Jag äter bara halvstarka preparat och då tror jag man klarar sig i från det.

2009-12-19 @ 17:05:15
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Gun

Lola: Vad snällt av dig. Jag förstår att du inte vill skrämmas, men det är ju bara bra om jag får veta hur det ligger till. Ofta tror man ju att det bästa är att undvika smärtstillande, men det är ju inte alltid så.

2009-12-19 @ 17:10:28
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Lola

Nej, det är ju inte alltid man ska undvika det! Det har säkert pendlat genom åren med läkarnas metoder, men som det är nu så ska smärta lindras från dag ett.



Förresten, har du nån fråga om smärta du vill jag ska ställa så kan du ju skriva ner den/de här. Ska försöka prata med henne imorgon.

2009-12-19 @ 17:20:48
Postat av: Gun

Lola: Inget jag kan komma på nu, men gärna om det finns någon bra hemsida att läsa mer på. Tack, vad snäll och gullig du är som hjälper mig:)

2009-12-19 @ 17:23:53
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ellis

Åh hoppas du fått svar på din fråga! Jag kan däremot inte hjälpa dig med den =(

2009-12-19 @ 20:57:26
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: anne

Men Gun, sånt här ska man inte googla om eller få folks fria tolkningar av, du måste kontakta din läkare ifrågan! Ställ denna fråga till dem! Denna Lola (?) kan mycket väl ha rätt, om det är så kan dina läkare bekräfta det, om inte så får du veta vad som gäller.

2009-12-19 @ 21:10:43
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Kadri

jag vet inget om såna saker. Kan du inte fråga din läkare ? Sjukvårdsrådgivning ?

2009-12-19 @ 21:40:55
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Lola

Hehe, hon fick tag i mig istället, redan nu.



Såhär säger hon: Akut smärta, som du har, ska man knäcka så tidigt som möjligt, så det är bra om du följer det schema du fått efter operationen för att bli av med den så snart det går. MEN om dina hallucinationer är så otäcka och starka att du inte står ut med dem så tycker hon att du ska göra som du skrev, stå ut med smärtan istället. Men inte ha för ont såklart.



Det är så att många som lider av kronisk värk har fått den av obehandlad akut smärta från början. Så av den anledningen är det bra att bryta den så tidigt som möjligt.

Men samtidigt så är det inte så att alla som lider av akut smärta och inte lindrar den ordentligt får kronisk smärta senare. Så du kan nog ta det lugnt!

2009-12-19 @ 23:48:45
Postat av: Gun

Lola: Det låter ju bra. Tack för att du gjorde dig besvär för min skull:)

2009-12-20 @ 00:00:05
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Lola

Ingen fara, det var bara roligt att hjälpa till. Hoppas du blir smärtfri fort!

2009-12-20 @ 12:21:47
Postat av: fashionhaggan

oj så mycket svar, vet inte om jag kan bidra till något men när jag gjorde min stora cancer operation, så var jag helt emot morfin, men jag fick förklaringen att kroppen läker såret mycket bättre med kraftig smärtlindring, annars går all enrgi åt till att hantera smärtan och sårläkningen blir alltså sämre vilket kan ge efterföljder, men det var inte tal om att smärtan skulle permanentas.

2009-12-20 @ 22:31:54
URL: http://www.metrobloggen.se/fashionhaggan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0